Pilnvērtīgs uzturs

By | 16.08.2016

Vairums speciālisti apgalvo, ka daudzu slimību cēlonis ir nepilnvērtīgs uzturs, tāpēc mūsdienās daudz kur tiek reklamēts un sludināts, ka uzturam ir jābūt pilnvērtīgam, lai organisms saņemtu visas nepieciešamās vielas un spētu funkcionēt tā, kā tam ir jāfunkcionē.

Pirmkārt, ēdienam ir jābūt garšīgam un daudzpusīgam, piemēram, uzturā ir jālieto dažādu veidu produkti – augļi, dārzeņi, gaļa, zivis u.c. Centies pēc iespējas dažādot savu ēdienkarti katru dienu.

Speciālisti iesaka dienā ēst vairākas reizes (vismaz piecas), bet pavisam nelielas maltītes. Nav ieteicams pārēsties.

Svarīgi ir pieminēt, ka uzturā ir jālieto tikai nedaudz sāls un cukurs. Pārmērīga sāls lietošana var novest pie paaugstināta asinsspiediena, pie saslimšanas ar smadzeņu asinsvadu slimībām, pie kuņģa vēža un citām problēmām. Ikdienas sāls patēriņam nevajadzētu būt lielākam par pieciem gramiem. Lai izvairītos no sāls lietošanas uzturā, ir ļoti ātri iespējams samazināt sāls patēriņu, pievienojot ēdieniem ar katru reizi aizvien mazāk sāli.

Ikvienam ir jāzina, ka cukuram būtu jādod ne vairāk kā 10% no dienas enerģijas daudzuma.

Jābūt uzmanīgam ar tauku lietošanu uzturā. Nevar tos lietot pārmērīgi, jo tādā veidā var ievērojami palielināties ķermeņa masa un var palielināties risks saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, toties nevar iedzīvoties arī otrā galējībā, t.i., produktus, kuri satur taukus, neēst nemaz, jo tauki nodrošina organismu ar enerģiju un organismam svarīgām taukskābēm.

Savā uzturā izvēlies lietot graudaugu produktus, jo tiem ir zems tauku saturs, tie satur dažāda veida balastvielas. Regulāri lietojot uzturā pilngraudu izstrādājumus (auzu pārslu biezputru, pilngraudu kviešu maizi, rudzu maizi u.c.) ir iespējams izsargāties no daudzām hroniskām slimībām. Graudaugu produkti ir uztura piramīdas pamats.

Uzturā ir ļoti ieteicams lietot dārzeņus un augļus, kuri ir viena no ikdienas ēdienkartes svarīgākajām sastāvdaļām. Lietojot dārzeņus un augļus, arī ir iespējams izsargāties no vairākām hroniskām slimībām un ir iespējams veicināt gremošanas trakta darbību. Dārzeņi un augļi satur maz kaloriju, toties tie nodrošina svarīgāko minerālvielu, vitamīnu, šķiedrvielu un citu būtisku vielu uzņemšanu organismā.

Savā uzturā noteikti ir jālieto arī liesa gaļa, pākšaugi un zivis, jo tie satur daudz dzelzs, olbaltumvielu un citu nozīmīgu vielu, kuras vajadzīgas cilvēka organismam. Pilnībā pietiks, ja nedēļā 3 reizes lietosiet liesu gaļu un dažādas zivis.

Noteikti ikdienā ir jālieto daudz šķidruma, bet nevis alkohols, saldinātie dzērieni, bet gan ūdens, minerālūdens, svaigi spiestas augļu/ dārzeņu sulas. Dienā ir jāizdzer vismaz 2 litri šķidruma. Nevajadzētu aizrauties ar dzērieniem, kuri satur daudz cukura.

Nozīmīgi ir uzturā lietot pienu, jo tajā ir daudz olbaltumvielu un kalcijs. Kalcijs ir vajadzīgs, lai cilvēkam būtu veselīgāka kaulu un zobu attīstība.

Svarīgi ir pieminēt, ka alkohola lietošana negatīvi ietekmē cilvēka veselību un var izraisīt nelabvēlīgas sekas, kas izraisa dažādu orgānu un to funkciju bojājumus. Alkohols satur arī daudz lieko kaloriju, kā arī tas apgrūtina uztura sagremošanu. Toties alkohola lietošana mazās devās ik pa laikam pat ir ieteicama, piemēram, organismam nekaitēs, ja iedzersiet glāzi vīna vienu reizi nedēļā.

Svarīgi ir ne tikai pareizi ēst, bet arī sportot. Ir noteikti jāpievērš liela uzmanība fiziskajām aktivitātēm visu cauru gadu. Derēs, ja dienā kaut vai veiksiet garāku pastaigu svaigā gaisā, dosieties izbraucienā ar velosipēdu, dosieties dejot vai skriet. Lai jūs nepiemeklētu liekais svars, ir jābūt fiziski aktīviem 30 minūtes (minimālais laiks) katru dienu.

2 thoughts on “Pilnvērtīgs uzturs

  1. Pingback: Cīņa ar celulītu – iedarbīgas metodes un procedūras – ZenskijKlub

  2. Pingback: Pirts veselīgās īpašības – oSala.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *